İstanbul trafiğinden ekonomiye darbe: Yıllık 7 milyar dolar zarar

“`html

İstanbul’da Trafik Sorunları ve Ekonomik Etkileri Üzerine Önemli Açıklamalar

İstanbul’da, nüfus artışı ve buna bağlı olarak yükselen araç ihtiyacı, yanlış sürüş alışkanlıkları ile yetersiz altyapı, kentin trafik sıkışıklığını artıran temel nedenler arasında yer alıyor. Trafik kazalarının ve sıkışıklıkların, ülke ekonomisine olan etkisi ise her yıl dikkate değer bir boyuta ulaşıyor.

İstanbul Okan Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Selim Dündar’ın “Karayolu Güvenliği Günü ve Trafik Haftası” vesilesiyle yaptığı açıklamalara göre, İstanbul trafiği, taşıt talebinin yol kapasitesini aşması nedeniyle önemli sorunlar yaşıyor.

Dündar, hatalı park etme, şerit değişiklikleri ve yanlış manevraların da sıkışıklığı artırıcı unsurlar arasında olduğunu belirtti. “İstanbul’daki trafik sorunları, her yolun sınırlı bir kapasitesinin olması gerçeğiyle bağlantılı. Kapasitenin üstünde bir taşıt sayısının ortaya çıkması, elbette ki trafik sıkışıklığına yol açıyor. Araç sayısı artınca, bu sıkışıklığın etkisi de daha belirgin hale geliyor.” dedi.

Trafik sıkışıklığının ekonomik kayıplarının çok boyutlu olduğunu vurgulayan Dündar, “Trafikte harcanan her 10-15 dakika, finansal olarak büyük bir etki yaratıyor. Bu tür ekonomik kayıpları hesaplamak için, o bölgedeki gayrisafi yurtiçi hasılayı, o bölgede çalışan insan sayısına bölerek bir dakikalık kazanç ya da kayıp miktarını bulmak mümkün.” şeklinde konuştu.

Ek olarak, yakıt maliyetleri, araç aşınmaları, çevre kirliliği, kaza riski ve psikolojik etkilerin de trafik maliyetlerini artıran diğer faktörler olduğunu söyleyen Dündar, İstanbul Ticaret Odası (İTO) ve İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) iş birliğiyle bu konularda araştırmalar yapıldığını aktardı. Dündar, İstanbul’daki trafik sıkışıklığının yıllık maliyetinin yaklaşık 6 milyar dolar civarında olduğunu belirterek, “Bu verilerin güncellenmesi şart. Son 10 yıl içinde pek çok değişim yaşandı; özellikle teknoloji ilerledikçe sürücüsüz ve elektrikli araçlar hayatımızda yer almaya başladı.” dedi.

Dündar, uluslararası bir araştırmada İstanbul’un dünya genelindeki trafik yoğunluğunda birinci sırada yer aldığını vurgulayarak, “İstanbul’da bir kişi, bir yıl boyunca trafik içinde fazladan 105 saat geçiriyor. Bu süre, bireylerin başka faaliyetlerde bulunabilmesi için kayda değer bir zamandır.” ifadelerini kullandı.

Çözüm: Altyapıyı Büyütmek Değil, Talebi Yönetmek

Doç. Dr. Selim Dündar, İstanbul’da trafik yoğunluğunun yalnızca yeni yollar yaparak çözülemeyeceğini belirtti. Şu anda var olan altyapı ile birlikte, kavşakların ve geçitlerin durumunun değiştirilmesi gerektiğini açıklayan Dündar, “Yeni yollar yapmak, mevcut sorunları ertelemiş oluruz. Bir kavşakta iyileştirme yaparsak, başka bir noktada daha büyük sorunlarla karşılaşabiliriz.” şeklinde uyarıda bulundu.

Dündar ayrıca, trafik sıkışıklığını azaltmak için çalışma saatlerinin yeniden düzenlenmesi gerektiğini önerdi. “Özellikle sabah ve akşam saatlerinde trafiğin yoğunlaştığını gözlemliyoruz. İnsanlar benzer saatlerde işe gidiyorlar, bu nedenle 7-9 arası trafik yoğunluğu yüksek. Özel sektörle iş birliği yaparak farklı mesai saatleri belirlemek, trafik yükünü hafifletebilir.” dedi.

Özellikle toplu taşıma kullanımı teşvik edilmelidir. İstanbul’da ortalama bir araçta sadece 1,5 kişi bulunmakta, bu da trafiği olumsuz etkiliyor. Bu durumu değiştirmek için, toplu taşıma sistemlerinin kalitesinin artırılması şart.” diyerek, alternatif ulaşım araçlarının kullanımının önemine değindi.

Trafik İhlalleri ve Toplumda Normalleşen Riskler

Trafikte Haklarım Derneği Başkanı Yasemin Usta, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine atıfta bulunarak, trafik kazalarının %89’unun sürücü hatalarından kaynaklandığını belirtti. Usta, trafik kurallarına uyulmamasının, toplumda nasıl normalleştiğine dikkat çekti.

Aşırı hız, şerit ihlalleri ve kavşak geçişi gibi ihlallerin sıkça yaşandığını kaydeden Usta, insanların “kural ihlali yaparken bu durumun sonuçlarını düşünmediklerini” ifade etti. “50 km mesafeyi aşırı hızla kat etmek, zaman kazandırsada hayatı tehlikeye atmanın ne anlamı var?” diye sordu.

Son olarak Usta, 2015’ten bu yana trafik kazalarında 60 binden fazla kaybın yaşandığını, 3 milyondan fazla kişinin ise yaralandığını belirtirken, güvenli bir trafik bilincinin oluşturulması gerektiğinin altını çizdi.

“`

Related Posts

TÜRK-İŞ Başkanı Ergün Atalay tarih vererek konuştu: ‘Greve mecburuz’

TÜRK-İŞ Genel Başkanı Ergün Atalay, 600 bin kamu işçisinin toplu iş sözleşmesi çerçeve protokolünde anlaşma sağlanamaması durumunda gelecek hafta ortasında grev ilanını asmak mecburiyetinde olduklarını söyledi. Tarih vererek konuşan Başkan Atalay, “Grevi uygulamaya geçirmek mecburiyetindeyiz” diye konuştu.

Kilosu bin lira ama sıcak havada yok satıyor!

Meteoroloji Genel Müdürlüğü verilerine göre Adana’da hava sıcaklıkları mevsim normalleri üzerinde seyrediyor. Kent genelinde öğle saatlerinde gölgede sıcaklıklar 35-40 dereceleri bulurken güneş altındaki termometreler 40 dereceyi aşıyor. SICAKLAR …

Manisa’da Accell bisiklet işçileri greve çıktı!

Birleşik Metal-İş Sendikası’nın Manisa Şubesi’ne bağlı olan Accell Bisiklet işyerinde bugün (11 Temmuz Cuma) grev kararı hayata geçirildi. Sendika, 2022 yılında işyerinde örgütlenerek ilk toplu iş sözleşmesini imzalamıştı. İkinci dönem toplu iş …

Cari açık 684 milyon dolar!

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), 2025 yılının Mayıs ayına ilişkin ödemeler dengesi verilerini duyurdu. Buna göre, cari işlemler dengesi mayısta 684 milyon dolar açık verdi. Ekonomistlerin beklentisi, açığın 825 milyon dolar seviyesinde …

Yer: Balıkesir… Sıfır aldığı araçtan 1 yıl sonra ses gelmeye başladı! Servise götürünce hayatının şokunu yaşadı

Bir kişi 2023 yılında piyasada çok talep gören Çinli bir markanın SUV aracını satın aldı. Aracı 1 yıl kullandıktan sonra fren sisteminden gelen ses nedeniyle Balıkesir’de aracı servise götürdü. Servisten aldığı yanıtla hayatının şokunu yaşayan kişi soluğu Tüketici Hakem Heyeti’nde (THH) aldı. Tüketici Hakem Heyeti’nden dikkat çeken bir karar çıkarken, firma karara itiraz ederek tüketiciye dava açtı. Mahkeme ise yaşanan uyuşmazlığa son noktayı koydu. İşte detaylar… 

Dolardan kaçan kaçana…

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) verilerine göre, 4 Temmuz 2025 haftasında yurt içi yerleşiklerin döviz mevduatları toplamda 2 milyar 944 milyon dolar azaldı. Özellikle tüzel kişilerin döviz hesaplarında kayda değer bir gerileme yaşanırken …